VeiligOver (2024) - deel 2
OVK-SAVE houdt zijn belofte en ging aan de slag met de resultaten van het citizen-science project Veilig-Over!
De eerste ‘Veilig oversteek’-plaats werd ingehuldigd door Martine en Filip, ouders van Valentien, in Destelbergen (24-09-2024). Met hun moedige getuigenis werd onze boodschap vervolgens gretig opgepikt door de nationale media (VTM journaal, VRT nieuws...). Dit alles in een fijne samenwerking met onze partners: het lokaal bestuur van Destelbergen, Vias institute en communicatiebureau Happiness Brussels.
→ Bekijk hier de VRT-reportage.
In de zomer van 2022 lanceerden we de campagne ‘Veilig Over’. Een oproep werd gedaan aan burgers om online via de applicatie VeiligOver.be heel concreet aan te duiden waar er nood is aan een veilige oversteekplaats en aan te wijzen wat precies vandaag die plaats onveilig maakt om over te steken. In totaal werden bijna 1500 plaatsen in heel Vlaanderen door burgers gesignaleerd waar het wenselijk was om de veiligheid van voetgangers te vergroten.
De locatie om de eerste ‘Veilig oversteek'-plaats in te huldigen is niet toevallig gekozen. Vias institute ontwikkelde namelijk een handige tool die door steden en gemeenten kan gebruikt worden. Met die tool kan er een rangschikking opgemaakt worden van de door de burgers opgegeven locaties. Factoren die mee in rekening gebracht worden bij het berekenen van de score zijn o.a eerdere ongevallen die op de locatie gebeurden en de ernst van die ongevallen. Ook de aanwezigheid van scholen, bushaltes en speel- of sportterreinen in de nabije omgeving wordt mee in rekening gebracht om de score te berekenen.
In Destelbergen was het kruispunt van de Dorpslaan met de Postlaan de locatie met de hoogste score (en dus prioriteit), omdat er in de onmiddellijke nabijheid enkele scholen, grote fietsenstallingen en een park gelegen zijn. Verder zal deze oversteekplaats een belangrijke schakel vormen in de trage verbinding tussen het centrum en de omliggende woonwijken.
OVK-SAVE en Vias institute doen een oproep aan alle lokale besturen om met de aanwezige data aan de slag te gaan en te bekijken welke aanpassingen aan de infrastructuur kunnen gedaan worden om het verkeer veiliger te maken.
Wordt vervolgd.
Radiospot "Reken niet op je wagen. Blijf aandachtig. Altijd.” (Spotify - september 2024)
Lotgenote Annemie sprak de voice-over in van een nationale radiospot, die gedeeld werd via Spotify (tussen 11 en 20 september). Lotgenoten Sandrine en Alain spraken de Franstalige versie in.
→ Beluister hier Annemie's krachtige boodschap of lees meer hieronder:
"Automatische remmen, adaptive cruise control, lane assist, collision avoidance, noodremassistent…
De wagen die mijn dochter aanreed in een fataal ongeval, had waarschijnlijk alle opties
….
Behalve dan, een aandachtige bestuurder.
Reken niet op je wagen. Blijf aandachtig. Altijd.
Een boodschap van Ouders van Verongelukte Kinderen.
Zoals ik."
→ Beluister hier de FR-versie, ingesproken door lotgenote Sandrine.
→ Beluister hier de FR-versie, ingesproken door lotgenoot Alain.
Met deze nationale radiospot spoort OVK-SAVE elke bestuurder aan om steeds waakzaam te blijven achter het stuur. Dit geldt ook voor bestuurders van moderne voertuigen met geavanceerde rijhulpsystemen, waarop vaak te veel en blindelings wordt vertrouwd. Alleen constante alertheid van de bestuurder kan ongevallen voorkomen. Dit is een wederzijdse en gedeelde verantwoordelijkheid van ieder van ons als weggebruiker.
Deze radiospot kwam tot stand dankzij de financiële ondersteuning van FoD Mobiliteit en Vervoer, in het kader van “All for Zero” en in nauwe samenwerking met onze trouwe communicatiepartner Happiness Brussels.
OVK-SAVE streeft ernaar om het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul te reduceren.
Drink als je rijdt - Spa Reine (eindejaarsperiode 2023 t/m eind januari 2024)
"Drink als je rijdt... water natuurlijk"
Misschien kwam je de reclamepanelen met deze boodschap wel tegen op weg?
Spa Belguim én onze creatieve partner Happiness pakten uit met een 'nuchtere' advertentie die oproept om niet te drinken achter de stuur tijdens de eindejaarsfeesten. Deze campagne liep tijdens de volledige eindejaarsperiode van 2023 (tot eind januari 2024), in samenwerking en met de steun van OVK-SAVE.
De Weg (2023)
Kijk naar de weg. Is dat niet evident? Wel neen, want: 7% van de Belgische bestuurders geeft toe dat ze wel eens een serie of film hebben bekeken tijdens het rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van Vias institute.
Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE is de winnaar van de 21ste editie van de Solidariteitsprijs van De Standaard.
"De winnaar is uiteindelijk geworden: Ouders van Verongelukte kinderen, met een advertentie zo gewiekst, subtiel en vol taalvondsten dat ze even een glimlach op je gezicht tovert, voor je beseft welke drama’s erachter schuilgaan" (bron: DS)
OVK-SAVE presenteert een gloednieuwe fictiereeks "De Weg", ondersteund door Streamz. Naar aanleiding van de week van de mobiliteit ontdekten gebruikers van digitale streaming platformen een nogal ongewone en pakkende trailer. Een trailer die hen aanspoort om zeker te kijken naar ‘De Weg’. Want blijkbaar streamt 7% van de Belgische bestuurders series en films tijdens het rijden.
→ Bekijk hier de officiële trailer van De weg.
→ Hier vind je alle info terug en extra campagnemateriaal.
World Day of Remembrance - Play Nostalgie (november 2023)
Op World Day of Remembrance voor verkeersslachtoffers (zondag 19 november 2023) werkten we mee met een radiocampagne, in samenwerking met Play Nostalgie en onze partnerorganisaties (Rondpunt vzw, Over-Hoop vzw). We maakten herdenkingsradio met pakkende getuigenissen over het leed dat veroorzaakt wordt door verkeersongevallen. We brachten interviews met moedige verkeersslachtoffers en familieleden van overleden slachtoffers. Zij mochten een verzoekplaat aanvragen die voor hen veel betekenis heeft.
Airbag Poetry (eindejaarsperiode 2023)
Bestuurders onder invloed zijn oververtegenwoordigd in de statistieken van dodelijke ongevallen in België. Daarom recycleerden Happiness en OVK-SAVE een airbag die een jaar geleden niet in staat was het leven van zijn bestuurder te redden.
De sensibiliseringscampagne liep in samenwerking met de Brusselse afterwork-club "les Jeux d’Hiver". Van 28 december tot en met 1 januari werden clubbers voor de nachtclub geconfronteerd met een beklijvende installatie, bestaande uit een verongelukte auto van een bestuurder onder invloed die achter het stuur het leven liet. De enscenering werd kracht bijgezet door een gedicht op de airbag en een paginagrote advertentie in De Standaard van 28 december 2023.
→ Hier kan je de film bekijken van de actie (met de opstelling van de verongelukte auto en de opengeklapte airbag met het gedicht gericht aan de bezoekers van de club.
VeiligOver (2022) - deel 1
Naar aanleiding van de start van het nieuwe schooljaar introduceert de organisatie ‘Ouders Van Verongelukte Kinderen-SAVE’ de campagne ‘VeiligOver’. Een initiatief dat ernaar streeft voetgangers veilig te laten oversteken en dat bovendien iedereen toestaat om ook zélf aan te duiden waar er nood is aan een veilige oversteekplaats, via veiligover.be.
De campagne gaat van start met een confronterend en aangrijpend zebrapad. Een zebrapad dat gemaakt is met de namen van kinderen die overleden door een aanrijding op een onveilige of niet gerespecteerde oversteekplaats.
Het streven naar veilig oversteken, begint uiteraard wel bij het streven naar veilige oversteekplaatsen. Dat is het uitgangspunt van ‘VeiligOver’, een initiatief van Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE. Via veiligover.be roept de organisatie dan ook iedereen op om in een Street View-webapplicatie heel concreet aan te duiden waar er nood is aan een veilige oversteekplaats en wat precies vandaag die plaats onveilig maakt om over te steken
OVK-SAVE zal met de verkregen informatie aan de slag gaan.
“Veilig oversteken begint uiteraard bij een veilige oversteekplaats. Maar voor alle duidelijkheid, een veilige oversteekplaats is geen garantie voor een veilige situatie. Veilig oversteken is een verantwoordelijkheid van iedereen: de autobestuurder, uiteraard. Maar ook van de wegbeheerder (is de oversteekplaats goed onderhouden, moet de aanrijsnelheid niet naar omlaag via bijvoorbeeld drempels of verkeerslichten, is de oversteekplaats voldoende verlicht en aangeduid, etc… ?) én natuurlijk ook van de voetganger zelf. Veilige oversteekplaatsen zijn echt een verantwoordelijkheid van iedereen en daarom willen we iedereen ook betrekken in deze campagne. Maar, alles begint bij veilige oversteekplaatsen.” (statement OVK-SAVE)
Onze oprechte dank gaat uit naar de ouders van Valentien, Kato, Sofie, Zara, Lorenzo, Jamie, Perrine, Gwendoline, Tao, Sophie.
Empty rooms (2021)
Als ouders hun kind verliezen in een verkeersongeval, laten ze de kamer vaak zoals die was op de dag dat hun kind die kamer voor het laatst verliet. Door het onveranderd karakter van de kamer kunnen zij de aanwezigheid van hun kind nog steeds voelen. Nu veel mensen onderweg zullen zijn naar vakantie, zet OVK-SAVE een aantal van deze kamers op Booking.com als symbolische daad om de link te maken tussen reizen, kamers boeken en voorzichtig rijden. Deze pakkende campagne werd opgepikt door nationale media.
Non-Bob (2021)
Al 25 jaar krijgen verantwoordelijke chauffeurs de eretitel Bob.
Al 25 jaar worden ze bij alcoholcontroles beloond met de bekende Bob-sleutelhanger.
Al 25 jaar blijven Belgen drinken én rijden.
Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE en Vias institute vinden dat het tijd is dat ook onverantwoordelijke chauffeurs een sleutelhanger krijgen. Eén die zal blijven hangen, met de naam van een van de vele kinderen die omkwamen door chauffeurs onder invloed.
Deze beklijvende campagne werd gelanceerd in januari 2021.
Blindmeters: Hoe lang rij jij blind? (2018)
Sms’n, Whatsappen, …achter het stuur. Alle voorlichtingscampagnes ten spijt blijven we het doen. Omdat we vinden dat ‘even snel een berichtje sturen’ wel kan. Maar bestaat dat wel, ‘even snel een berichtje sturen’? Deze nieuwe campagne van OVK-SAVE toont zwart op wit aan hoelang je blind rijdt als je sms’t, berichten leest of schrijft achter het stuur. En dat is beangstigend lang.
In een film worden enkele mensen geïnterviewd over hun gsm-gebruik in de wagen. Ze worden gevraagd wat het laatste berichtje was dat ze stuurden in de wagen en worden dan uitgenodigd de door hen ingeschatte afstand van dat berichtje uit te wandelen. Je raadt het al: niemand kon echt inschatten hoelang ze blind ‘reden’ en iedereen was behoorlijk onder de indruk van de werkelijke afstand. Zo ook Maarten Vancoillie en Dorothee Dauwe, presentators bij QMusic, die gevraagd werden aan het experiment deel te nemen.
Maarten: “Het is eigenlijk crazy, ik had niet echt een idee hoeveel meter ik blind rijd bij een klein berichtje. Ik dacht 100 meter ofzo. Maar het is dus veel en veel meer… “
Dorothee: “Klein berichtje, 20 meter dacht ik. Maar het was echt zot hoever het werkelijk was. Gewoon belachelijk.”
Op blindmeters.com wordt Google Maps omgebouwd tot een text editor, en word je uitgenodigd om op de wegen in je buurt een berichtje te typen. Het speciaal ontwikkeld lettertype is gelinkt aan de snelheidsbeperkingen op die weg, wat betekent dat jouw getypte woorden stretchen tot de exacte afstand die je blind zou rijden. Aarzel niet om de link door te sturen!
De campagne werd ondersteund met een TV-clip (VTM) en cinemaspot.
De campagne kwam tot stand dankzij het winnen van de Medialaan Fairtime award en werd bedacht en geproduceerd door onze trouwe partner communicatiebureau Happiness Brussel.
Moederdag - niet voor alle mama's een feestdag (2018)
13 mei was het Moederdag, maar voor sommige mama's is dit geen feestdag. Twee mama's, OVK-SAVE-leden, getuigen.
Radiocampagne tegen overdreven snelheid (2017)
OVK-SAVE is een van de twee winnaars van de MEDIALAAN Fairtime Award, een creatieve wedstrijd voor sociale en humanitaire organisaties. OVK-SAVE won deze prijs met een radioscript dat gerealiseerd werd door OVK-SAVE's trouwe partner Happiness Brussels. De jury vond radio een uitstekend medium voor deze campagne: in de auto wordt de bestuurder immers zo rechtstreeks geconfronteerd met zijn gedrag. Een zeskoppige, professionele jury beloonde de inzending met een radiocampagne op Qmusic en Joe, van 1 tot 8 juni 2017. Twee leden van OVK-SAVE werkten mee aan de radiospot waarin een schijnbaar positief nieuwsbericht op slag omslaat als een ouder aan het woord komt.
Je kan de spots hier en hier beluisteren.
Speedtalk: campagne tegen overdreven snelheid (2017)
OVK-SAVE maakte, samen met de Federale Wegpolitie en communicatiebureau Happiness Brussels, een pakkende campagnefilm waarin OVK-SAVE-leden in gesprek gaan met snelheidsovertreders. Hiermee werd de flitsmarathon 2017 van de wegpolitie op een aangrijpende manier op gang getrapt. In Van Gils & Gasten vertelde OVK-SAVE-lid Viviane Boulanger het verhaal achter de campagne.
Campagne: The Safety Jingle (2016)
Radiopresentatoren roepen vaak op hen te bellen, te sms’en of te tweeten. Maar: 80% van de actieve bevolking luistert naar de radio in de wagen. En gsm’en terwijl je rijdt, is een gevaarlijke combinatie: het verdrievoudigt de kans op een ongeval.
Met The Safety Jingle geeft OVK-SAVE radiopresentatoren een instrument om hun luisteraars er aan te herinneren dat gsm’en achter het stuur gevaarlijk is. Het is een audiofragment dat ze kunnen afspelen net nadat ze luisteraars oproepen om de radio te bellen of te sms’en. De stemmen die je hoort, zijn die van OVK-SAVE-leden. Ze zeggen: “… Maar alsjeblieft, geen gsm achter het stuur. Leg ‘m in het handschoenenkastje. Een verzoek van ouders van verongelukte kinderen. Zoals wij."
Deze campagne kwam tot stand in nauwe samenwerking met onze partner, communicatiebureau Happiness Brussels.
Campagne: Forever Young - film en radiospot (2016)
De film toont het levensverhaal van een moeder achter het stuur, met op de achterbank haar zoontje. Eén telefoontje later, zien we de moeder steeds ouder worden. Haar zoontje echter blijft 5 jaar oud. Aan het einde van de film begrijpen we dat haar zoontje gestorven is in een auto-ongeval, op het moment dat ze de telefoon opnam, jaren geleden. Dit alles op de tonen van ‘Forever young’ van Alphaville en met de bekende Vlaamse actrices Lotte en Marijke Pinoy.
Met deze aangrijpende, bijna rauwe cinema vérité maakte OVK-SAVE mensen duidelijk dat één klein foutje, dat één beslissing om toch op te nemen, voldoende kan zijn om van een herinnering een levenslang litteken te maken. De film is te zien op YouTube.
Getuigenissen Week zonder Vluchtmisdrijf (2016)
OVK-SAVE werkte mee aan de campagne van het BIVV en Rondpunt: de Week zonder Vluchtmisdrijf (september 2016). OVK-SAVE-leden Jef en Willy brachten getuigenissen.
Wereldherdenkingsdag voor Verkeerslachtoffers (2016)
OVK-SAVE-leden getuigden op Radio 2 in Plaat Préféré en De Madammen.